חוות סוסים

חוות סוסים טיפול קבוע נחוץ כדי לשמור על בריאות הסוס שלך, והוא יכול לעזור לך להימנע מחשבונות יקרים של וטרינר בהמשך. לדעת מה נורמלי עבור הסוס שלך בחוות סוסים  גם קל לראות מתי מתעורר משהו לא נורמלי, מה שעלול לעורר דאגה; הידבקות בזיהום או פציעה מוקדם יכולה להוביל לטיפול מהיר יותר על ידי וטרינר ולהחלמה מהירה יותר. הכירו היטב את הסוס שלכם בתחומים הבאים:

בחוות סוסים הפקאן נעשה טיפול קבוע, טיפול יומיומי בסוס, טיפול קבוע סוסים, פרסות סוס, רגלי הסוס, זנב סוס, מצב גוף הסוס, טיפול בסוס

1. פרסות

רכיבה על סוסים חשוב לדעת הסוס נושא את כל משקלו על ארבע פרסותיו, שהן מבנים מורכבים של עצמות, גידים, כלי דם, דופן הפרסה הקרטינית ובשר (ראה איור 1). כמו שנאמר, בחוות סוסים "אין פרסה, אין סוס". פרסות סוס גדלות בקצב של כשישה עד עשרה מילימטרים בחודש, ועליהן לקצץ או להחליק על ידי מפרק כל שישה עד שמונה שבועות על מנת לשמור על איזון פרסה ומתיחה. הקפידו על ניקיון הדוכן והמכלאה של הסוס ובחרו את הפרסות שלו באופן קבוע בעזרת פיק פרסה כדי למנוע זיהומים כמו קיכלי ומחלת קו לבן.

2. רגליים

הרגישו את רגלי הסוס שלכם באופן קבוע לאיתור חריגות. גושים, חום או דופק דופק יכולים להיות סימן לפציעה או צליעה. בדקו גם אם יש חתכים ושריטות, ונקו או עטפו אותם בהתאם; חתכים נסתרים עלולים להזדהם, במיוחד ברגליים התחתונות, שם יש סיכוי גבוה יותר שהם יבואו במגע עם לכלוך וזבל. סוסים יכולים לפעמים "להפריע" לרגליים שלהם במהלך פעילות גופנית, מה שמוביל לחתכים ובליטות; סוסים שבדרך כלל מפריעים או משתתפים בפעילויות שעלולות לגרום להם לדפוק או לשפשף את רגליהם צריכים לנעול מגפי מגן.

איור 1: פרסה של הסוס

טיפול סוס קבוע, טיפול סוס יומיומי, טיפול קבוע בסוסים, סימני צליעה של סוסים, פרסות סוס, רגלי סוס, רגלי סוסים, זנב סוס, מצב גוף הסוס, טיפול בסוס, טיפול יומיומי בסוס

3. זנב

זנבו של סוס משמש לתקשורת והטלת זבובים. אם אתה מבחין שהסוס שלך מאבד שיער בחלק העליון של זנבו, זה יכול להיות מבן זוג למחסה שלועס אותו, או שזה יכול להיגרם משפשוף. שפשוף בזנב יכול להיות סימן לגירוד עקב חרקים או טפילים פנימיים. יריעות זבובים וספריי זבובים יכולים לעזור להדוף זבובים במהלך חודשי הקיץ. כדי למנוע הדבקה בטפילים, מומלצת לכל הסוסים תוכנית תילוע סיבובית, שפותחה עם הווטרינר שלך. בדרך כלל, זה כרוך במתן תרופה שונה לתילוע כל חודשיים או שלושה במהלך השנה.

4. מפשעה

למרות שנחשב לעתים קרובות לאזור "שלא ניתן להזכיר" – ונושא דיון מפשעות של סוס כן ​​זקוקות לתשומת לב. הצטברות שעווה של לכלוך ועור מת (סמגמה) בתוך נדן של סוס זכר, המאכלס את איבר מינו, עלול להוביל לזיהום. Smegma גם תתקשה בתוך חלל קטן בקצה הפין ל"שעועית", מה שעלול לגרום לכאב במתן שתן. מסיבות אלה, סוסים זכרים צריכים לנקות את הנדן שלהם ולהסיר שעועית מדי חצי שנה. יש גם לבדוק את העטין של סוסה באופן קבוע ולנקות אותו במידת הצורך, במיוחד אם היא סוסה. אם נעשה שימוש בסבון כלשהו לניקוי, חשוב ביותר לשטוף אותו לחלוטין, שכן כל שאריות עלולות לגרום לגירוי חמור בעור הרגיש באזור המפשעה. סוסים מסוימים עלולים להיעלב על ניקוי הנדן או העטינים שלהם, אז המשיכו בזהירות!

5. מערכת העיכול

לסוס יש מערכת עיכול רגישה המיועדת למרעה מתמדת במספוא עשיר בסיבים. תזונת הסוס צריכה להיות מורכבת ממספוא כמו מרעה או חציר. אם לא ניתנת גישה חופשית למספוא, האכילו ארוחות קטנות רבות יותר במהלך היום על מנת לדמות מרעה כמיטב יכולתך. עדיף שלוש ארוחות משתיים, ארבע עדיף משלוש וכן הלאה. קוליק (קלקול מעיים) הוא הרוצח מספר אחת של סוסים. סימנים לקוליק כוללים חוסר רצון לאכול או לשתות, גלגולים תכופים, נשיכה בבטן או בצד, אי שקט, דופק מוגבר או ירידה בתפוקת הצואה. אם אתה חושד בקוליק, התקשר מייד לוטרינר שלך.

6. מצב הגוף

עקוב אחר מצב גופו של הסוס שלך כדי לוודא שהוא לא שמן מדי ולא רזה מדי, שכן גם כחוש וגם השמנת יתר עלולים להוביל לבעיות בריאותיות חמורות. אזורים נפוצים למרבצי שומן כוללים את פסגת הצוואר, הכתף, החבית וראש הזנב. "סולם הנקה", המדרג את מצב גופם של סוסים מאחד עד תשע, משמש לעתים קרובות להערכת מצבם של סוסים. סוס בריא צריך להיות ציון של ארבע (רזה בינוני) עד שש (בינוני עד בשרני). חמש (בינוני) הוא אידיאלי.

7. סימנים חיוניים

דע את הסימנים החיוניים הרגילים של הסוס שלך, כולל טמפרטורה, דופק, זמן מילוי נימיה, קצב הנשימה וקולות המעיים, וכיצד לקחת אותם. אלה יכולים לומר לך אם הסוס שלך חולה או במצוקה. לסוס הממוצע יש את הסימנים החיוניים הבאים:

טמפרטורה של 37.5 עד 38.0 מעלות צלזיוס, נלקח עם מדחום פי הטבעת
קצב לב של 40 עד 44 פעימות לדקה, נלקח בעורק הצוואר, בתוך מפרק המרפק או מתחת ללסת
זמן מילוי נימי של שתי שניות, נלקח על ידי לחיצת אצבע על החניכיים
קצב נשימה של שמונה עד 16 נשימות לדקה במנוחה, מורגש עם היד על אגף הסוס
קולות בטן פעילים, שנשמעו עם סטטוסקופ או האוזן שלך צמודה לצידו של הסוס.

8. עיניים

עיני הסוס יכולות להיות בצבעים שונים, הנפוץ ביותר הוא חום כהה.

לא משנה הצבע, העיניים צריכות להיות בהירות וברורות. יש לדווח לווטרינר על עכירות העדשה, נפיחות של הקרומים או העפעפיים או הפרשות. סוסים עם עור ורוד סביב עיניהם (כגון Paints ו-Appaloosas) נוטים יותר לבעיות עיניים, במיוחד מלנומה, סוג של גידול עורי.

9. שיניים

לסוס יש בין 36 ל-44 שיניים. לכל הסוסים יש 12 חותכות לגזיזת עשב ו-24 חותכות לטחינת מזון, אבל אולי יהיו להם ארבע כלבים או ארבע שיני זאב בין הטוחנות לחותכות (ראה איור 2).  שיניים של הסוס, שצומחות ללא הרף לאורך חייו של הסוס, משמשות לעתים קרובות להערכת גיל. רוב הסוסים דורשים "להציף" או לתיוק את שיניהם על ידי וטרינר או רופא שיניים לסוסים בערך פעם בשנה.  סוסים צעירים ובכירים דורשים בדרך כלל טיפול שיניים רגיל יותר.

10. נחיריים

הנחיריים הם ההתחלה של מערכת הנשימה, ויכולים להיפתח לרווחה מאוד כאשר יש צורך בשאיפה מוגברת. בדוק את הנחיריים לאיתור סימנים של הפרשת ריר. הפרשה ברורה היא נורמלית, אך ריר לבן, צהוב, כבד או בעל ריח רקוב יכול להיות סימן לזיהום או למחלה. מחלות דרכי הנשימה הנפוצות בסוסים הן שפעת סוסים והרפס וירוס סוסים.

דילוג לתוכן